PSYCHOBIOTYKI

przez żołądek do mózgu…

Kampania edukacyjna dotycząca skutecznego wspomagania leczenia depresji

Oglądalnia


Dietetyka psychiatryczna – nowe kierunki


Wbrew pozorom dietetycy i psychiatrzy mają ze sobą wiele wspólnego. Łączą ich choroby bieguna osi mózgowo-jelitowej. Należą m.in. do nich zaburzenia o podłożu psychicznym i lękowym np. depresja czy schizofrenia, jak i schorzenia związane z nieprawidłową pracą jelit – zespół jelita nadwrażliwego, SIBO, choroba Leśniowskiego-Crohna. I chociaż pierwszymi zajmują się psychiatrzy, a drugimi gastroenterolodzy, pacjenci z obu grup wykazują objawy i psychiczne, i somatyczne. Nowa dziedzina dietetyki: dietetyka psychiatryczna szuka w diecie takich produktów, które mogą wpłynąć korzystnie na oś mózgowo-jelitową. O nowych kierunkach w dietetyce opowiada prof. Ewa Stachowska.

Prof. dr hab. n. med. Ewa Stachowska jest biochemikiem i specjalistą z dziedziny żywienia człowieka. Kieruje Zakładem Biochemii i Żywienia Człowieka Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie. Doświadczenie zawodowe zdobyła m.in. w Instytucie Chemii Bioorganicznej PAN w Poznaniu, Collegium Medicum UJ, Universidad de Navarra (Hiszpania), University of Strathclyde (Wielka Brytania). Bada nowoczesne rozwiązania w dietoprofilaktyce i dietoterapii.

W jaki sposób nakarmić melancholijne mikroby?


Czy słyszałeś o osi mózgowo-jelitowej? Jeśli nie, na pewno miałeś okazję ją poczuć np. podczas egzaminu. Stres mógł spowodować dolegliwości żołądkowo-jelitowe: bóle brzucha, wzdęcia, biegunki. Mózg i jelita są ze sobą połączone – poprzez nerw błędny, ale i sygnalizację: neuroprzekaźnikową, hormonalną, cytokinową, stąd te odczucia. Ale komunikacja jest dwukierunkowa – to, co jemy, może wpłynąć także na nasze samopoczucie.

Prof. dr hab. n. med. Ewa Stachowska jest biochemikiem i specjalistą z dziedziny żywienia człowieka. Kieruje Zakładem Biochemii i Żywienia Człowieka Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie. Doświadczenie zawodowe zdobyła m.in. w Instytucie Chemii Bioorganicznej PAN w Poznaniu, Collegium Medicum UJ, Universidad de Navarra (Hiszpania), University of Strathclyde (Wielka Brytania). Bada nowoczesne rozwiązania w dietoprofilaktyce i dietoterapii.

Jak obniżyć poziom kortyzolu?


Kortyzol nazywany jest hormonem stresu. Jego głównym zadaniem jest jednak zwiększenie stężenia glukozy we krwi w każdej sytuacji, kiedy nasz organizm tego potrzebuje. Może to być stres, ale także intensywny wysiłek fizyczny czy nawet głód. Funkcja niezwykle potrzebna, ale, co jeśli żyjemy w przewlekłym stresie? Stale podniesiony poziom glukozy może powodować zaburzoną gospodarkę węglowodanową, insulinooporność, otyłość, nadciśnienie tętnicze. Lista ofiar podwyższonego kortyzolu jest długa. Czy można go w bezpieczny sposób obniżyć? Na to pytanie odpowiada prof. Ewa Stachowska.

Prof. dr hab. n. med. Ewa Stachowska jest biochemikiem i specjalistą z dziedziny żywienia człowieka. Kieruje Zakładem Biochemii i Żywienia Człowieka Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie. Doświadczenie zawodowe zdobyła m.in. w Instytucie Chemii Bioorganicznej PAN w Poznaniu, Collegium Medicum UJ, Universidad de Navarra (Hiszpania), University of Strathclyde (Wielka Brytania). Bada nowoczesne rozwiązania w dietoprofilaktyce i dietoterapii.

Probiotyki na stres, lęki i depresję


Nieodpowiednia dieta prowadzi do niekorzystnej modyfikacji mikrobioty jelitowej. Ta zmiana składu bakterii jelitowych, określana mianem dysbiozy, jest coraz częściej wiązana ze wzrostem ryzyka depresji.

W ciągu ostatnich dziesięcioleci obserwujemy nasilające się zjawisko westernizacji diety, czyli wzrostu spożycia produktów wysoko przetworzonych, tłuszczu, czerwonego mięsa i cukru rafinowanego. To zjawisko, w połączeniu z siedzącym trybem życia, przyczynia się do zwiększenia częstości chorób metabolicznych na niespotykaną skalę.

Psychobiotyki to szczepy bakteryjne, przynoszące korzyści dla zdrowia psychicznego poprzez interakcję z osią mózgowo-jelitową.

Zapraszamy do obejrzenia webinaru dotyczącego powiązań pomiędzy schorzeniami jelitowymi, a zaburzeniami psychicznymi pt. “Probiotyki na stres, lęki i depresję”, który prowadzi prof. dr hab. n. med. Ewa Stachowska – dietetyk kliniczny, biochemik, specjalista z dziedziny żywienia człowieka.

Psychobiotyki – jak skutecznie wspomagać leczenie depresji


Czy można poprawić samopoczucie przy pomocą diety i bakterii probiotycznych? Czy leki przeciwdepresyjne i psychobiotyki się wykluczają? Chcesz wiedzieć więcej?

Zapraszamy do obejrzenia wykładu, który prowadzi dr inż. Joanna Neuhoff-Murawska – dietetyk kliniczny.


Psychobiotyki – okiem psychiatry


Czy psychobiotyki to nowe narzędzie w terapii zaburzeń afektywnych oraz o tym kiedy należy udać się po pomoc do specjalisty opowiada psychiatra i psychoterapeuta – dr n. med. Sławomir Murawiec.


Co Jelito Ma Wspólnego Z Depresją?


Co ma wspólnego jelito z depresją? Jak zmienić samopoczucie osoby z depresją za pomocą diety? Które składniki mogą być pomocne, a których unikać? Co to jest “śródziemnomorskie” jelito? I jak do zmiany samopoczucia mają się nasze tradycyjne kiszonki?

Zapraszamy do obejrzenia i wysłuchania wideo-wykładu prof. dr hab. n. med. Ewy Stachowskiej